Äskettäin Hollannissa käydyt Euroviisut osoittautuivat menestykseksi niin tekniikan kuin suomalaisedustajankin suorituksen suhteen. Tuotanto oli massiivinen, sillä siihen kuului tänäkin vuonna yli neljäkymmentä artistia. Koronan vuoksi itse kisapaikalle päästettiin tiukan seulonnan ja terveysseurannan läpi vain noin 3500 fania, mutta television välityksellä Rotterdamin kisoilla arvioidaan olleen lähes 200 miljoonaa katsojaa. Euroopan lisäksi kisoja seurataan myös eri puolella maailmaa.

Intersonic Oy:n myyntijohtaja Antti Rintamäki seurasi kisoja erityisellä mielenkiinnolla, sillä Intersonicin edustuksista käytössä olivat muun muassa Shuren mikrofonit, neljä DiGiCon Quantum 7T-äänimikseriä, L’Acousticsin K-sarjan kaiutinjärjestelmä sekä valopuolelta MA Lighting ja ELC Lighting -tuotteita.

“Euroviisujen laitelista oli kattava läpileikkaus maahantuomistamme merkeistä. Kisat olivat melkein kuin Intersonicin edustusesittely”, Rintamäki iloitsee.

“Ääniapinat” huomasivat Shuren viisupreesenssin

Shure_ESC_2021_stage

Erityisesti Shuren hallitseva läsnäolo kisoissa niin langattomien mikrofonien kuin monitoroinninkin osalta huomattiin myös suomalaisten ääniteknikkojen parissa, sillä yleisradioyhtiöiden vuosittain järjestämä laulukilpailu on ollut perinteisesti erään toisen laitevalmistajan sponsoroima tapahtuma.

Näin ollen laitemerkin vaihtuminen pantiin merkille, ja se synnytti Shuren kannalta erittäin positiivista keskustelua sosiaalisessa mediassa muun muassa Facebookissa, “Ääni-apinat” -ryhmässä.

Kisoissa oli käytössä kaksikymmentä nelikanavaista Shuren Axient Digital AD4Q-vastaanotinta, parikymmentä taajuusväistelevää tuplataajuuksilla toimivaa ADX2FD-käsilähetintä ja peräti seitsemänkymmentä PSM1000 P10R+ -korvamonitorivastaanotinta lähettimineen.

Äänenlaatu ja taajuustehokkuus

ShureMicrophones

Tapahtuman radiotaajuuksien koordinoinnista vastannut Ampco Flashlight -yrityksen äänisuunnittelija Aart Heus kertoo Axient Digital -järjestelmän olleen täydellinen tapahtuman tarpeisiin niin äänenlaadun kuin taajuustehokkuutensa ansiosta.

Suuressa roolissa oli myös Shuren langattomien laitteiden koordinointi- ja hallintaohjelma, jota Heus pitää markkinoiden parhaana.

”Shuren Wireless Workbench ja Axient Digital -järjestelmä muodostavat hallittavan ja vakaan kokonaisuuden, joka on välttämättömyys tämän kokoisissa tuotannoissa”, Heus kehuu.

Taajuushallinta hoituu myös langattomasti

Euroviisutapahtuman liveäänen vastaava Jeroen ten Brinke tuo myös esiin Axient Digitalin taajuushallinnan. Järjestelmä tarjoaa peräti 184 megahertsin virityskaistan ja mahdollistaa lähettimien taajuuksien vaihtamisen lennossa langattomasti Showlink network -teknologian avulla.

”Taajuuksien vaihtaminen tarvittaessa jopa automaattisesti – varalaitteita myöten – on mahtava ominaisuus. Axient Digital on paras ja luotettavin järjestelmä tällaiseen merkittävään tapahtumaan”, Jeroen ten Brinke ylistää.

Massiivinen MA3-kattaus vastasi visuaalisuudesta

Euroviisujen valopuoli nojautui vahvasti MA Lightingin tuotteisiin. Käytössä oli peräti 14 grandMA3–valokonsolia ja 43 aktiivista grandMA3-prosessoriyksikköä. Niillä ohjattiin peräti 1800 liikkuvaa valonheitintä ja LED-valaisinta.

Lisäksi käytössä oli 65 kappaletta ELC Lightningin DMX -nodea ja 32 ELC 1 Gigabit Ethernet-verkkokytkintä.

Valoista vastasivat valosuunnittelija Henk-Jan van Beekin tiimi, johon kuuluivat muun muassa ohjelmoijat Joost Wijgers ja Micky Dordregter. He ovat tottuneita grandMA-käyttäjiä ja pysyivät valinnassaan MA:n käyttäjäystävällisyyden, verkotettavuuden ja monikäyttäjäympäristön vuoksi.

ESC2021_Lighting_PhotoBySietskeCC_IntersonicOy

”Tietysti myös työkalujen stabiilius ja luotettavuus ovat tärkeitä”, Joost Wijgers vahvistaa, ja kertoo kyseessä olleen hänen ensimmäinen ison projektinsa uudehkolla MA3-alustalla. Lopullinen showfile käytti 88559 parametriä, 11859 subfixturea ja 398 DMX-universumia, joita kaikkia kontrolloitiin grandMA3:lla.

Valotiimin mukaan suurin haaste tämän kokoluokan projektissa on monikäyttäjäoperoinnin virtaviivaisuus ja ajankäyttö. Tiimi kehuu MA-arkkitehtuurin mahdollistaneen työskentelytavan, jossa kaikki pääsivät tekemään omaa tonttiaan tahoillaan, ja yhdistämään sitten palaset osaksi kokonaisuutta. Suuren paineen alla työskennellessä työkalujen on toimittava juuri suunnitellulla tavalla, ja MA sai siitä valotiimiltä täydet pisteet.

Blind Channel rokkasi hienosti kuudenneksi

Shuren edustajana paikalla oli läsnä suomalaiset sukujuuret omaava Tuomo Tolonen. Hän työskentelee Shurella länsieuroopan Pro Audio -markkinoiden johtajana Senior director -tittelillä.

”Meidän tiimimme oli varmistamassa, että esiintyjien ja tekniikan väen tarpeet tulevat täytetyiksi. Eurovision laulukilpailu on teknisesti hyvin monimutkainen tapahtuma, ja on ollut suuri kunnia työskennellä menestyksekkään tapahtuman eteen”, Tuomo Tolonen kertoo.

Shuren maahantuoja Intersonic Oy iloitsee niin Shuren kuin myös Suomen edustajana toimineen oululaislähtöisen Blind Channel -yhtyeen menestyksestä Euroviisuissa.

Onnittelut ja toivottavasti nähdään pian ihan oikeilla livekeikoilla koronatilanteen niin salliessa!

Kuvat: Sietske CC BY-SA 4.0/Shure/YLE



Lisätietoja Euroviisujen tekniikasta