Maailmalla kiertävien bändien mukana kulkevat yleensä aina kriittisimmät soittimet, mikrofonit ja muut työkalut. Tiukat aikataulut edellyttävät usein työvälineiden kuljettamista mukana lennoilla. Kasvaneet kustannukset kannustavat esiintyjiä valitsemaan yhä kevyempiä ja pienempiä ratkaisuja työkaluikseen.

The Rasmus -yhtyeen langattomien laulumikrofonien kohdalla oli tullut aika päivittää aiempi loppuun saakka palvellut järjestelmä uuteen. Bändin tekniikkaan perehtyneiden jäsenten tutkimustyön ja toisaalta onnekkaan sattuman myötä kiikariin osui Shure Axient Digital -sarjan laadukas, mutta kevyt ja pienikokoinen ADX5D-vastaanotin ja siihen sopiva AD2/B58-käsimikrofoni.

Noin kilon lentosetti

Uusi setti saatiin ajoissa kasattua ennen Etelä-Amerikan kiertueen starttia. Jopa Lauri Ylösen erikoistoivomuksena ollut, tavallisesta poikkeava musta Beta58 mikrofonigrilli oli heti saatavilla.

Hankinta on tien päällä osoittautunut onnistuneeksi. Laitteiston laatu parani reilusti vanhaan ratkaisuun verrattuna ja uuden setin kaksikanavainen vastaanotin ja kaksi laulumikrofonia painavat yhteensä vain noin kilon. Edellisen setin pelkkä vastaanotin painoi useampia kiloja. Päälle tietenkin tulee tarvittavat antennit ja kaapeloinnit.

Monitorimiksaaja Samuli Palonen kertoo arvostavansa ennen kaikkea luotettavuutta sekä kompaktiutta.

”Siirtyminen Shuren ADX5D järjestelmään ja AD2-kapulaan Beta 58A-kapselilla oli täydellinen askel kohti kompaktia lentosettiä. The Rasmuksen keikkojen olosuhteet vaihtelevat paljon, mutta tahdomme silti pyrkiä mahdollisimman tasaiseen laulusoundiin olosuhteista riippumatta.”

Budjettiystävällinen ratkaisu

Teknisen puolen lisäksi myös budjetti painaa paljon kiertävän bändin vaakakupissa. Koska lentämisen kustannukset jatkavat kasvuaan, on kaikkien mukana kannettavien laitteiden oltava kooltaan pieniä tinkimättä kuitenkaan laadusta.

“ADX5D on myös erittäin helppo ja nopea käyttää, mikä antaa minulle enemmän aikaa keskittyä mahdollisiin ongelmiin paikallisen kaluston kanssa. Seuraava askel onkin kuuntelujärjestelmän uusiminen”, Samuli Palonen sanoo.

Yhtyeen saliääntä taituroiva Tero Arnberg kertoo kuinka erään keikkareissun stressaava lähtötilanne olikin oikeastaan lopulta onnekas yhteensattuma.

”Eräällä lentokeikalla jouduimme käyttämään lainalaitteita, jolloin Laurin laulumikiksi päätyi Shure Beta 58. Sekä solisti, monitorimiksaaja, että allekirjoittanut totesimme yhteen ääneen, että se on tässä! Cuts through the mix ja vuotokin pysyy aisoissa. Klassikon paluu”, Arnberg iloitsee.

Pitkäaikaista yhteistyötä

The Rasmus -yhtyeelle Intersonic Oy:n myyntijohtaja Antti Rintamäki oli kalustouusinnassa luontainen kontakti, sillä Antti kiersi ääniteknikkourallaan The Rasmuksen kanssa lähes kaikilla mantereilla yhtyeen kovimpaan In The Shadows -hitin menestysaikaan.

Rintamäki muisteleekin, kuinka aikoinaan silloisen laulumikrofonin tasaista grillin päätyä naputeltiin aina eri työvälinein pyöreämmäksi, vastaamaan Shuren viiskasiin tottuneen Laurin mieltymyksiä.

”Soittajilla on mukanaan ne tärkeimmät kitarat, pedaalit, rummut ja kapulat. On siis luonnollista, että myös solistin tärkein tekninen työväline, laulumikrofoni kulkee yhtä lailla mukana ja sama soundi säilyy paikasta toiseen”, Rintamäki toteaa.

Axient Digital ADX5D

Pienikokoinen 2-kanavainen vastaanotin on täysiverinen Axient Digital -tuoteperheen jäsen. Se on ensisijaisesti suunniteltu käytettäväksi ammattimaisten videokameroiden kanssa, joissa on usein jo valmiiksi vakiokokoinen slot-paikka vastaanottimelle. Yhtälailla ”kameravastaanotin” soveltuu myös kenttä-äänittäjien setteihin ja kiertuekäyttöön, kuten The Rasmus -yhtyeen tapauksessa. Erittäin hyviä käyttökokoemuksia on saatu keikoilta myös Stratovarius -yhtyeen kiertueilla, jossa laulumikkien lisäksi kitaralangattomatkin on toteutettu ADX5D-vastaanottimin.

Vastaanottimeen on saatavissa kolmea erilaista liitinpaneelia, eri käyttötilanteita varten. D-sub mallisia liitäntöjä on alalla yleisesti käytössä 15- ja 25-pin versioita ja molempiin löytyy luonnollisesti sopiva liitäntäyksikkö. Sony-kameroissa käytetty DB15 liitin mahdollistaa käyttöjännitteen sekä audiosignaalien siirron. Yleisempi DB25 on SuperSlot / UniSlot -yhteensopiva ja sen myötä myös ohjausverkkoliikenne välittyy yhdistettyihin kameroihin tai telakoihin.

Vastaanotinta irrallaan käytettäessä tavallisin liitäntäpaneeli on ADX5BP-TA3, jossa virtaliitäntä on broadcast-alalla laajasti käytetty Hirose-liitin ja audioulostulot on puolestaan  toteutettu pienikokoisilla TA3 ”mini-XLR” -liittimillä.

Vastaanottimessa on luonnollisesti 3,5mm kuulokeliintäntä tarkkailua varten sekä USB-C -liitin firmwarepäivityksiä silmälläpitäen.

Koska ADX5D on tehty erityisesti liikuteltavaan käyttöön, lisävarusteena saatavien telakoiden avulla virransyöttö voidaan toteuttaa myös AA-paristoilla tai kuvaajille tutulla L-tyypin ladattavalla akulla. Akkutelakkaan voi liittää samanaikaisesti kaksi akkua ja niitä voidaan vaihtaa vuorotellen, joka mahdollistaa todella pitkät yhtäjaksoiset käyttöajat, ilman katkoksia.

Vastaanotin voi kommunikoida Wireless Workbench -ohjelmiston sekä ADX-mallisten lähettimien kanssa langattomasti Show Link -protokollaa hyödyntäen. Suoraan vastaanottimen kautta voidaan vaihtaa ilman lisälaitteita taajuusväistelevien ADX-lähettimien taajuuksia sekä muita asetuksia, vaikka et pääsisikään fyysisesti käsiksi lähettimeen. Tämä on erityisesti elokuvatuotannoissa erittäin hyödyllinen ominaisuus, varsinkin kun lähettimet on usein piilotettu näyttelijöiden puvustukseen.

WWB-tietokoneeseen yhdistetyssä verkossa langatonta yhteyttä varten tulee olla AD610 ShowLink liitettynä, jotta ADX5D saadaan näkyviin WWB:ssa.

Perusmallisia AD1 taskulähettimiä, AD2 käsimikrofoneja sekä AD3 XLR-lähettimiä voidaan taasen synkronoida perinteisesti IR-yhteydellä.

AD2 käsimikrofoni

The Rasmuksen käyttöön valikoitunut AD2-käsimikrofoni on Axient Digital -sarjan peruskomponentteja. Perusmallin AD2 käsilähetin on yleisimmin käytetty Axient Digital käsimikrofoniversio Suomessa. Kapulassa on kokometallinen rakenne ja vaihdettava kapseli sekä ulkonäkö on muutenkin tuttu jo ULXD- ja QLXD-sarjoista. Merkittävimpänä ulkonäöllisenä erona edellämainittuihin on huomaamaton virtakytkin antennin juuressa.

AD2-kapulaa voi käyttää tavallisten AA-paristojen tai Shure SB900-sarjan akkujen kanssa.

Shure langattomiin käsimikrofoneihin voi helposti vaihtaa mikrofonikapseleita, poikkeuksina edullisimmat BLX ja GLXD -sarjat, joissa kapseli on kiinteä. Kaikki uudet saatavilla olevat kapselit ovat myös yhteensopivia kaikkien langatonsarjojen kanssa.

The Rasmus päätyi Beta 58A -kapseliin, joka on suuntakuvioltaan superhertta ja äänensävyltään laulukäyttöön optimoitu. Mikrofonin kapeampi suuntakuvio auttaa vähentämään lavalta vuotavia ei-toivottuja ääniä laulumikrofoniin.

Rummut ja niistä erityisesti symbaalit ovat useimmiten saliäänimiksaajan sekä artistin oman kuuntelun harmina. Beta 58A onnistuu ylimääräisten vuotoäänien vaimentamisessa erinomaisesti, kuten artistin ja ääniteknikoiden kommenteistakin voi päätellä.

Lauri kiteyttää asian osuvasti: ”Mun ääni on mun instrumenttini ja vaadin mikrofonilta paljon. Löydettiin mulle hyvä mikki, joka ei vuoda liikaa rumpuja ja takaa kiinteän soundin mun korvamonitorikuunteluun. Myös se miltä mikki tuntuu kädessä on mulle tärkeää.”

Intersonic ja Shure toivottavat menestyksekkäitä keikkoja The Rasmukselle jatkossakin!

Lisätietoja: