Monoyhteensopivasta stereomateriaalista immersiiviseen, kuulijoita ympäröivään äänimaisemaan siirtyminen on ollut livekeikkojen osalta tuotannollisesti haastavaa. Monikanavaiseksi miksaaminen on vaatinut käytännössä keikkaolosuhteet prosessorirautoineen – ja areenakokoluokassa on kallista harjoitella. L-Acoustics L-ISA simulointiohjelmisto mahdollistaa esituotannon ja ohjelmoinnin pelkästään tietokoneella ja kuulokkeilla.

Immersiivisyys onnistuu arkipäiväisilläkin työkaluilla

Koronarajoitusten hellitettyä on helppoa povata immersiivisten tuotantojen määrän kasvavan, sillä elämyksiä janoavat kuluttajat ovat tottuneet vuosien varrella monikanavaiseen äänimaailmaan niin elokuvateattereissa kuin kotonaankin. Monikanavaisten projektien äänisuunnittelu on helpottunut merkittävästi L-Acousticsin julkaiseman L-ISA Studio Spatial Audio Content Creation -ohjelmiston myötä.

Esituotannossa prosessoriraudan korvaava Mac/PC-tietokoneille yhteensopiva ohjelmisto auttaa simuloimaan skaalautuvasti monikanavaisia kaiutinjärjestelmiä. Softatyökalu auttaa myös mallintamaan Room Enginen avulla toteutettavia tilavaikutelmia. Muutoksia on helppo tarvittaessa tehdä, kun kuulokuva seuraa reaaliajassa.

Ohjelmistossa on omat moodinsa niin surround-tarkkaamoa kuin myös binauraalista kuulokekuuntelua varten, jopa pään liikkeiden huomioimista (head tracking) myöten.

“L-ISA Studio antaa kaikille äänisuunnittelijoille mahdollisuuden luoda ja hioa kolmiulotteista äänikuvaa. Ohjelmistomme on täydellinen esituotantotyökalu L-ISA liveshown valmisteluun tai sitä voi käyttää muun immersiivisen 7.1.4 -kanavaisen ääniteoksen miksaamiseen”, selittää L-Acousticsin Creative Technologies-tiimin johtaja Guillaume Le Nost.

Päivitys niin softaan kuin rautoihinkin

L-ISA Studion julkaisun myötä päivitettiin myös L-ISA immersiiviaudiota pyörittävien ääniprosessoreiden ohjelmistot. L-ISA Studio tarjoaa tämän myötä samat yhteensopivat algoritmit ja työskentelytavat kuin varsinaisen L-ISA prosessorin käyttökin.

Prosessoria käytetään L-Acousticsin immersiivisen L-ISA kaiutinjärjestelmän audiolaskennan ”moottorina” konkreettisissa käyttöympäristöissä.

Niin hardware-prosessori kuin ohjelmistokin pystyvät käsittelemään monimutkaisiakin kaiutinjärjestelmäkokonaisuuksia. Tämä antaa kirjaimellisesti ennenkuulumattomat mahdollisuudet simuloida korvinkuultavasti keikkatilanteita eri kuuntelupisteissä ja löytämään miksausratkaisut, jotka toimivat mahdollisimman hyvin konserttisalin eri osissa.

Ja kun muutoksia on nyt mahdollista tehdä jopa läppärin ja kuulokkeiden avulla, on korjausten tekeminen mahdollista vielä kiertueen aikanakin, esimerkiksi myytyjen kuulijapaikkamäärien muuttumisen mukaan. Miksausratkaisun toimivuuden kun voi tarkistaa ohjelmistolla vaikka hotellihuoneen rauhassa omien kuulokkeiden avulla.

Eri komponenttien yhdistelmä

Työskentely L-ISA Studion kanssa vaatii aina jonkin monikanavaista audiomateriaalia toistavan DAW-ohjelmiston. Ohjelmistoksi sopii lähes mikä tahansa tunnettu tallennussofta. Audiomateriaalin reititys tapahtuu L-ISA Audio Bridgen avulla. Maksimissaan 96 kanavaa audiota voidaan reitittää sisäisesti DAW:sta L-ISA Studion suuntaan ja Studion binauraalinen stereokuuntelu voidaan luonnollisesti reitittää suoraan tietokoneen kuulokeulostuloon.

Monikanavaista kaiutinmonitorointia käytettäessä reititetään L-ISA Studion ulostulot ulkoiseen tai virtuaaliseen äänikorttiin. Maksimissaan kaksitoista monitorikanavaa mahdollistavat valtaosan 3D- ja surround-ääniformaateista aina Dolby Atmosta myöten.

Käyttäjäystävällinen käyttöliittymä L-ISA Controller on äänisuunnittelijan työkalu, jolla konkreettisesti luodaan miksaustilanteet ja niissä tapahtuvat muutokset. Hallinta on täysin yhtenevä rautaprosessorin ohjauksen kanssa. Tämän ansiosta Studiolla työstetty materiaali voidaan siirtää suoraan myös oikeaan tuotantoympäristöön.

Monikanavaisen audion toistaminen huonesimulaatioheijastuksineen kaksikanavaisista kuulokkeista tai monikanavakuuntelusta vaatii tietenkin paljon laskentatehoa. Ohjelmistokokonaisuuden L-ISA Processor Desktop suorittaa nämä monimutkaiset laskentatoimenpiteet taustalla. Desktopissa säädetään myös Room Engine tilaprosessoinnin asetukset, jolla voidaan mallintaa huonetiloja.

Ulkoista ohjausta useilla menetelmillä

L-ISA Studion avulla voidaan toteuttaa yksittäisten miksaustilanteiden eli snapshottien avulla myös kokonaan automatisoituja miksauksia. Automaatio vaatii luonnollisesti synkronoinnin soivan audiomateriaalin kanssa. Tämä on mahdollista MIDIä hyödyntäen, joko suoraan sisäisesti DAW-ohjelmistosta tai ulkoisen äänikortin tai MIDI-sovittimen avulla.

L-ISA Studion toimintoja voidaan ohjata myös MIDI Progam Change tai modernimmin Open Sound Control -komennoilla. OSC on tehokas ja laajasti tuettu ohjausprotokolla. Esimerkiksi teattereissa käytetään usein erillistä Q-lab -ohjemistoa tehosteiden ja automatisoitujen OSC-komentojen ajamiseen. OSC:n avulla voidaan synkronoidusti komentaa koko audiovisuaalista ohjauslaitteistoa. L-ISA Studio istuu tähän työympäristöön täydellisesti. Q-Lab automaation ja L-ISA Studion avulla voit hioa audiomateriaalia ilman teatterin järjestelmää ja siirtää työstämäsi muutokset suoraan harjoituksiin ja tuotantoon.

Reaaliaikaisen kontrolloinnin automaatio onnistuu myös DAW-ohjelmistosta suoraan. L-ISA Control -plugin toimii kaikkien tunnetuimpien DAW-ohjelmistojen kanssa ja se mahdollistaa monimutkaisenkin automaation rakentamisen audiotyöasemasta käsin. Pluginin avulla voidaan äänittää, ohjelmoida, editoida ja toistaa kaikkia L-ISA Studion parametreja. Plugariohjaukseen voi tietenkin hyödyntää käsin tehtyjen säätöjen lisäksi myös DAW-ohjelmiston eri ohjausominaisuuksia, vaikkapa LFO-toimintoja. Plugin on saatavilla VST, AAX, AU sekä AAXDSP -versioina.

Myös kuulijan pään liikkeitä huomioiva head tracking -anturi on mahdollista yhdistää mukaan prosessointiin. Tällöin kuulokekuuntelun äänikuva muuttuu päätä käännellessä, aivan kuten esitystä katsellessa oikeassakin elämässä käy. Erilaisia head tracker -laitteita löytyy tietokonepelien lisätarvikevalikoimista. Trackerit liitetään tietokoneeseen yleensä USB:n avulla.

Ohjelmistolisenssejä kaikkiin tarpeisiin 

L-ISA Studion käyttömahdollisuudet ovat valtavat: teatteriesityksistä immersiivisiin konsertteihin ja vaikkapa Dolby Atmos-musiikkijulkaisujen miksauksiin asti. Vaikka monikanavainen äänentoisto ei kaikkiin klubeihin koskaan tulekaan, on teatteri- ja konserttisalien äänijärjestelmiä uusittaessa immersiivisyydestä tullut uusi trendi, jota vähintäänkin harkitaan vakavasti äänijärjestelmiä uudistettaessa.

L-ISA Studio -ohjelmistosta löytyy ilmaisversio sekä maksulliset, hieman laajemmat versiot. Käyttölisenssin voi ostaa joko kuukausi- tai vuosipohjaisesti ja oma hinnoittelu löytyy niin yksittäisille äänisuunnittelijoille kuin isommille yrityksillekin. L’Acoustics myöntää myös edullisempia edu-lisenssejä audioalan oppilaitosten opiskelijoille. Ohjelmistot ovat ominaisuuksiltaan muutoin samat, ainoastaan kaiutinkuuntelu, monikanavakuuntelu, sekä lähetettävät OSC-komennot puuttuvat ilmaisversiosta.

L-ISA Studiota voidaan tietenkin live-esituotannon lisäksi käyttää myös äänitetuotannossa. Esimerkkinä ranskalainen elektronisen musiikin pioneeri Jean-Michel Jarre on miksannut tuoreimman OXYMORE -albuminsa L-ISA Studiota hyödyntäen.

Voit tutustua tarkemmin L-ISA Studioon valmistajan kotisivuilla sekä Youtube-kanavallaan. Havainnollinen opastusvideosarja käy läpi kaiken tarvittavan työskentelyn alkuun saattamiseksi. Lataa siis ilmainen Mac/PC -yhteensopiva ohjelmisto ja ota L-ISA Studio rohkeasti haltuun!

LISÄTIETOJA: