MA Lightingin tuoteperheen tuorein ja laajin konsoli, grandMA3-valopöytä, on valloittanut Turun teatterimaailman. Intersonicin edustuksessa oleva MA Lighting on markkinajohtaja ja ”mummot” valosuunnittelijoiden suosikkeja myös Suomessa.

MA Lighting valmistaa kestäviä valopöytämalleja käyttäen vain parhaita komponentteja kaikissa pöytien osissa lähtien liu’uista ja näppäimistä. MA:n pöydät on erityisesti  suunniteltu kovan luokan harrastaja- ja ammattilaiskäyttöön. Keskittyminen pelkästään valopöytiin mahdollistaa saksalaisyritykselle ainutlaatuisen tietotaidon, jota kartutetaan kenttää jatkuvasti kuunnellen.

MA Lightingia Suomessa edustava Pikku-Markku Tuominen kertoo, että GrandMA-tuotteet myyvät Suomessa todella hyvin. Valosuunnittelijoiden käytännönkokemus ja tyytyväisyys on näiden valopöytien myyntivaltti, jota tukevat hyvät koulutus-, tuki- ja huoltopalvelut. GrandMA-valopöydät skaalautuvat riippuen käyttäjän tarpeesta, ja kaikilla malleilla voi ohjelmoida ilman rajoitteita.

Kakkosesta kolmoseen

”Jos osaa käyttää mummo2:sta, tuntuu MA3 tutulta ja turvalliselta”, lupaa Intersonicin Tuominen. Todellisuudessa grandMA3-valopöytä on koodattu kokonaan uudestaan, mutta mukaan on otettu grandMA2:n parhaat puolet ja ne on kehitetty entistä pidemmälle.

Tuomisen mukaan full tracking back upia ei ole kenelläkään muulla toimijalla: ”Jos pöytä hajoaa tai tulee jokin käyttökatkos, niin back up ottaa käyttöön valojen hallinnan ilman että kukaan muu kuin valo-operaattori huomaa asian. Halvimmillaan riittää, että järjestelmään on liitetty onPC ja täysverinen backup-systeemi on jo käytössä!” Käyttövarmuus GrandMA3:ssa on siis omaa luokkaansa.

Näppäimistö on rakennettu kokonaan uudelleen ja sen näpppäintuntuma on poikkeuksellisen hyvä. Dual encoder wheel, eli pyritettävät potikat, joissa sekä sisä- että ulkokehän toimintoja, voidaan määritellä itsenäisesti. ”Esimerkiksi aiemmin on pitänyt irrottaa käsi tarkennusta varten, mutta nyt pöydän käyttäjä voi määritellä itse, että toinen kehä on vaikkapa zoom ja toinen focus. Kättä ei tarvitse nostaa toimintoja vaihtaessa, eli ohjelmointi nopeutuu aidosti.”

Korona on mahdollistanut monille teatteritaloille riskittömän kaluston päivityksen, kun näytöksiä ei ole voitu toteuttaa tavalliseen tapaan. MA Lightingin päivitys onnistuu muutenkin ketterästi: ”Jos salissa on ollut aiemmin MA2 ja teokset on jo ohjelmoitu sille, niin käynnistäessä voi päättää, käynnistetäänkö valopöytä kakkosena vai kolmosena, jolloin jo ohjelmoidut teokset voi helposti vaihtaa MA3-konsoliin”, Pikku-Markku Tuominen kertoo. Ylimääräistä työtä tai konvertointia ei tarvita, ja vaihto MA2:sta MA3:en onnistuu jopa esityskohtaisesti.

grandMA3 skaala Turun teattereissa

Turun Taideakatemian koulutussalissa on käytössä MA:n onPC command wing. Tämä vaatii toimiakseen erillisen PC- tai MAC -tietokoneen toimiakseen, mutta on laadukas, kompakti ja huokeampi. Command wingistä on olemassa myös XT-versio, jossa on Command wingin sisälle valmiiksi laitettu MA hardware, jolloin erillistä tietokonetta ei tarvita. Riittää kun lisää ulkoisen kosketusnäytön ja ohjelmointi voi alkaa. Tuominen suosittelee sitä erityisesti koulunäyttämöille ja kiertueryhmille. ”Mutta jos tarvitsee koodata yhtään enempää ja isompaa ja nopeampaa, niin grandMA3 Lightin ominaisuudet korostuvat.”

Lightissa on kosketusnäyttöjä jopa näppäimistöpinnassa, jolloin asioita saa nopeasti esille. ”Ei tarvitse liikuttaa niin paljon käsiä, jotta pystyy valitsemaan ja rajaamaan asioita tai pistämään lamppuja liikkumaan.” Lightissa on integroitu näppäimistö sekä sähkövirran varaava akku, eli se pysyy käynnissä ainakin 15 minuuttia sähkökatkon tai vastaavan sattuessa. Näitä ominaisuuksia ei ole tarjolla pienemmissä vaihtoehdoissa.

Åbo Svenska Teaternin studionäyttämöllä ja kiertuetoiminnassa on ollut grandMA2 käytössä jo pidempään, mutta nyt teatteri siirsi myös päänäyttämönsä MA-aikaan ja investoi MA3 Lightiin. Light on sarjan yleisin versio.

Turun kaupunginteatterissa puolestaan siirrytään MA Lightingin käyttöön tänä syksynä. Ensin MA3:sta päästään käyttämään uusissa tuotannoissa pääsalissa. Kaupunginteatterin uusi tiski on MA3 Light CRV, eli control room version. Se on valopöytänä muuten sama kuin MA3 Light, mutta siihen ei ole integroitu näyttöjä, vaan ne on hankittava erikseen. Pikku-Markku Tuominen suosittelee CRV-versiota erityisesti silloin, jos tarkkaamo on haastavassa paikassa ja sieltä on rajoittunut näkyvyys näyttämölle.

”Mummo on valopöytien johtavassa asemassa, mikä helpottaa myös vierailuja. Löytyy monenmoista, mutta grandMA on paras”, perustelee Åbo Svenska Teaternin valomestari Antti Niitemaa talon valopöytävalintaa. Turun Taideakatemiassa ostopäätökseen vaikutti valo -ja äänisuunnittelun lehtori Esa Pukeron mukaan merkin maine, käytettävyys sekä sopivuus oppilaitosympäristöön. Turun kaupunginteatterissa puolestaan kokeiltiin kahta eri merkkiä, kun pitkään palvellut valokonsoli tuli tiensä päähän. Yksimielisesti teatterilla päädyttiin grandMA3:en. Valo- ja ääniosaston esimies Mika Randell uskoo, että he tulevat laajentamaan jatkossa grandMA:n käyttöä muillekin Turun Kaupunginteatterin näyttämöille.

Tulevaisuus ja muuttuvat tilanteet mielessään ÅST:n Antti Niitemaa toteaa: ”Meille MA3:ssa on jopa vähän liikaa tehoa, kun ollaan kiinteästi paikoillaan eikä keikkailla. Mutta hyvä miettiä tulevaisuutta myös eli että pidetäänkö softaa yllä, tehostetaanko sitä ja niin edelleen. Nyt tiedetään, ettei olla lähivuosina tilanteessa, jossa meillä olisi vanhentunut softa. ÅST:lla ei tehdä pelkästään teatteria, vaan myös konsertteja, ja pöydän pitää taipua nopeasti ohjelmoitavaksi.”

Apua ja ideoita helpdeskistä ja koulutuksista

MA-tuotteiden käyttäjillä on tukenaan 24 tuntia vuorokaudessa auki oleva helpdesk. Lisäksi MA:lla on oma e-learning-portaali sekä MA University, jonka koulutuksia Intersonic järjestää suomeksi. E-learning-portaalissa on koulutuslinjat dot2-, MA2- ja MA3-valonohjausjärjestelmille. Lisäksi MA3:een löytyy erilaisia 3–5 minuuttia pitkiä videoita, joissa jokaisessa keskitytään yhteen valosuunnittelijoille oleelliseen tai inspiroivaan asiaan. Videot on suunniteltu niin, että ne palvelevat kiireessäkin. Tämä kuvaa hyvin MA Lightingin toimintatapaa: se tuntee käyttäjänsä tarpeet.

Tutustu koko tuotevalikoimaan MA:n sivuilla tai ole yhteydessä Pikku-Markku Tuomiseen.

Kuvat: Turun kaupunginteatterin yleisö/Robert Seger, MA Lighting, Turun kaupunginteatteri/Wellu Hämäläinen