Kaksi huippuluokan mikrofonietuastetta, laadukas stereomikkipari ja 32-bit floating point -äänitys, tarvittaessa sisäisesti prosessoituna. Siinä Tascamin pääainesosat uuden Portacapture X6 -malllin osalta. 

Kämmenkokoisten audiotallentimien kysyntä ei tunnu hiipuvan, vaikka tallennuksia voi nykyään tehdä kännyköillä, tableteilla, tietokoneilla ja USB-mikrofoneilla. Tämä ei ole ihme, sillä erillinen tallennin on selkeä ja helppo ratkaisu haastatteluiden, treenien ja keikkojen taltioimiseen. Etenkin uusi 32-bit floating point -tekniikka on vienyt homman onnistumisvarmuuden uudelle tasolle. Mutta mistä oikein on kyse?

Säröä ja kohinaa karkuun

Äänittäessä on kaksi vaaranpaikkaa: jos äänitystaso on liian alhainen, hyötysignaalin ja pohjakohinan välinen suhde jää huonoksi. Jos taas äänitystaso on liian korkea, signaali voi säröytyä. Ensimmäistä ongelmaa päästään karkuun huolehtimalla kyllin suuresta vahvistustasosta, jota monen laitteen tarjoama autogain-toiminto tukee, mutta entä jälkimmäinen ongelma?

Säröytyminen voi tapahtua oikeastaan kolmella tasolla: itse mikrofonikapselissa, mikrofoniesivahvistimessa ja sen jälkeisessä analogi-digitaali-muuntimessa. Ensimmäinen särö on äärimmäisen harvoin oikea ongelma, sillä nykyiset mikrofonit kestävät ihmiskorvaan verrattuna huikeita äänenpaineita ja herkimmissä ulkoisissa mikeissä on vielä usein vaimennuspädi tarjolla.

Toiseen potentiaaliseen säröön vaikutetaan esivahvistimen laadulla. Hyvillä komponenteilla ja fiksulla suunnittelulla esivahvistin kestää korkeitakin sisääntulotasoja ilman säröytymistä ja rajan tullessa vastaan signaali mieluummin kompressoituu pyöreästi kuin pärähtää välittömästi särölle. Tascamin HDDA-etuaste asettuu ensimmäiseen kategoriaan.

Kolmas särönlähde lienee se tyypillisin kipupiste itse kunkin äänityksissä. Ennen äänitystä katsotut tasot näyttivät hyviltä, mutta keikkajännitys saa bändin soittamaan vielä vähän lujempaa – ja huippukohtien signaalit lyövät päänsä AD-muuntimen kattoon. Seurauksena on auditiivisia ruhjeita.

Tässä apuun rientää 32-bit floating point -AD-muunnos. Tai oikeastaan yhden AD-muuntimen sijasta käytössä on kaksi: yksi poimii signaalia optimaalisesti hiljaisemmilla tasoilla ja toinen puolestaan suuremmilla voimakkuuksilla. Otetaan saumattomasti talteen tarvittava molemmista ja näin saamme ”kelluvan” analogi-digitaalimuunnoksen, joka on Portacapture-tallentimissa bittitasolla säröytymätön.

Isoveljeltä lainatut temput

Portacapture 6X lainaa myös muita ominaisuuksia isoveljeltään X8:lta. Kaikki sisääntulot (4 kanavaa) on lisäksi summattavissa lennossa sterosummaksi (2 lisäkanavaa), tallenninta on helppo operoida ja navigoida kosketusnäytön ansiosta. Tarjolla on sama AK-BT1 -bluetooth-sovitin kännykkä- tai tablettimonitorointia ja kauko-ohjausta varten. Samalle adaptterille luvataan myöhemmin firmware-päivityksenä myös X8:sta tuttu Atomos ja UltraSync Blue -aikakoodituki langattomana.

Molemmat toimivat myös tarvittaessa USB-äänikortteina ja kortinlukijoina. Sisäänrakennettu DPS tarjoaa äänenkäsittelyyn kaikki tarpeelliset perustyökalut: bassoleikkurin, EQ:n, kompressorin, limitterin, automaattisen gain-kontrollin, noise gaten, reverb-kaiun ja paljon muuta.

Audio voidaan tallentaa joko WAV (BWF)- tai MP3-muotoon. Näytteenottotaajuuksien suhteen tarjolla on tyypilliset vaihtoehdot 44,1 – 96 kHz:n välillä.

Saatavilla maaliskuussa 

Tascam lupailee Portacapture X6:n toimitusten alkavan maaliskuussa. Suositushinnaksi valmistaja ilmoittaa 399 euroa veroineen, mutta katuhinta sijoittunee jonkin verran alemmaksi.

Laitteella on painoa vajaat 300 grammaa, tallennusmediana toimivat SD-kortit 512 GB:n saakka, virtalähteenä toimii AA-paristopari (Alkaline, Ni-MH, Lithium), USB-portti ulkoisen akun kera tai lisävarusteena saatava Tascamin oma PS-P520U -virtalähde. Muita erillisiä tykötarpeita ovat WS-86-tuulisuoja sekä AK-DR11Gmk3 ja AK-DR11Cmk2 -lisävarustepaketit.





Lisätietoja