Poprockin kiintotähti Irina on yksi maamme ahkerimmin keikkailevia artisteja. Irinan sooloura käynnistyi reilu viisitoista vuotta sitten, jota artisti juhlisti konserttikiertueella loppusyksystä 2019. Irinan mukana on kyseisestä kiertueesta saakka kulkenut Suomen ensimmäinen keikkaversio L-Acousticsin A-sarjan kaiutinjärjestelmistä.

Soittolistojen kärjessä vuonna 2019 viikkokausia soinut Irinan sinkkujulkaisu ”Haluun olla yksin” enteili paljon keikkoja. Pandemiatilanne muutti kuitenkin yllättäen monen artistin suunnitelmia. Irinan työt eivät onneksi loppuneet kokonaan, vaan esiintymisiä päästiin tekemään jälleen rajoitusten hellitettyä.

”Haluun olla yksin” on ollut julkaisunsa jälkeen yli 100 viikkoa Suomen virallisella radiosoittolistalla ja siitä 9 viikkoa ykkösenä. Irinan kahdeksannen albumin julkaisun aikoihin ylittyi myös kunnioitettava tuhannen keikan rajapyykki. Tien päällä on siis oltu paljon – ja tullaan jatkossakin olemaan.

Oma kalusto
on tärkeä turva 

Vaikka Suomessa tilanne onkin maailmanmittakaavassa sieltä paremmasta päästä, silti monissa klubeissa ja ravintoloissa ei ole valmiina riittävän laadukasta livemusiikkiin soveltuvaa äänijärjestelmää. Usein bändit hoitavat tällaiset keikat vuokrakalustolla, mutta Irinan tiimi ei kuitenkaan pidä tätä hyvänä ratkaisuna.

”Noin puolet keikoista tehdään omalla PA-kalustolla”, Henri ”Hemi” Saari viittaa L-Acousticsin A15-settiin. Saari vastaa artistin yhtiön tekniikkahankinnoista ja sen ylläpidosta. Musiikkielämän ulkopuolella hänet tunnetaan muun muassa Tuukka Temosen pitkien elokuvien apulaisohjaajana ja monipuolisena vaikuttajana kotipaikkakunnallaan Heinolassa.

Hemi Saari laskeskelee, että Irina tekee normaaliolosuhteissa 70–80 keikkaa vuodessa. Hänen mukaansa tuollaisen keikkamäärän vuoksi kannattaa hankkia omat kamat – vaikka esiinnyttäisiinkin myös usein konserttisaleissa ja parhaiten varustelluissa suurissa klubeissa talon kalustolla.

”Irina haluaa keikkailla paljon, ja se helpottaa kaikessa, jos keikoilla tarvittavat työvälineet ovat omia. Silloin tietää missä kunnossa kamat ovat ja mitä niiltä voi vaatia. Eihän kirvesmieskään vuokraa kirvestään joka kerta kun lähtee raksalle. Sillä on omat työkalunsa”, Hemi vertaa osuvasti.

Testien jälkeen
parasta pöytään

Irinan uuden PA:n hankintaprosessi oli kaikkea muuta kuin nopea ja helppo. Kun kymmenisen vuotta palvellut vanha setti alkoi tulla tiensä päähän, alkoi markkinoiden uuteen valikoimaan tutustuminen ja kuuntelutestit, joilla yritettiin seuloa artistille paras ratkaisu.

Tilanteen kartoittamiseen kului kaikkiaan pari vuotta. Saari kertoo koekuunteluiden tapahtuneen tarkasti salioloissa, jossa äänenlaadullisten ominaisuuksien lisäksi samaan vertailutaulukkoon pisteytettiin lukuisten erimerkkisten järjestelmien säätömahdollisuudet, tuotetuki, joustavuus, roudattavuus sekä hankintahinta ja arvioitu jälleenmyyntiarvo.

Lopullisen päätöksenteon aikoihin L-Acousticsin julkaisema A15 ehti juuri ja juuri mukaan viimeiseen koekuunteluun – ja oli lopulta sekä kuuntelutestin että vertailukriteerien perusteella valintana selvä ykkönen.

Järeä, kätevä
ja kompakti

Saari ja artistin saliäänen miksaaja Hannu Nummela ovat yhtä mieltä siitä, että uusi A15 tuottaa riittävän määrän tehoa niihin oloihin, joissa sitä on tarkoitus käyttää, ja kattaa hyvin klubien kuuntelualueen.

”Olimme aiemmin Hannun kanssa monilla keikoilla harmitelleet jälkeenpäin, että olisi pitänyt kantaa oma setti sisään. Talossa pystyssä ollut kalusto ei aina lopulta vastannut sitä mitä siltä odotettiin. Nyt kun meillä kulkee tämä oma todella laadukas setti mukana, se tulee kannettua sisään aiempaa useammin”, Saari toteaa.

Irinan uusi L-Acoustics -kattaus on samanaikaisesti järeä, mutta myös kompakti: se koostuu vain viidestä yksiköstä. Lavan kummallakin laidalla on yksi A15 Wide -kokoaluekaiutin ja KS21-subi, joita hallitsemaan riittää yksi LA4X -prosessorivahvistin.

”Sen parivuotisen testailun aikana tultiin siihen tulokseen, että kaiutinelementtien pitää olla kookkaat, että saadaan esimerkiksi naisääneen, kitaraan ja koskettimiin riittävästi erottelua. Joku kevyt line-array pienemmillä elementeillä jää siinä jalkoihin. Me halusimme nyt isommilla elementeillä varustetun, selkeän pistesäteilijän.”

Saari sanoo ymmärtävänsä, miksi vuokrafirmat hankkivat äsken mainittuja pieniä line-array -järjestelmiä – onhan niitä niin helppo skaalata kunkin asiakkaan tarpeisiin. Mutta nyt haettiin kaikin puolin optimaalista järjestelmää Irinalle, hänen kuulijoilleen ja laitteiston käyttäjille.

”Kaksi miestä nostaa helposti tuollaisen vähän yli 30-kiloisen kaiuttimen tolpannokkaan subin päälle, ja sitten järjestelmä onkin periaatteessa pystytetty”, Hemi hymähtää.

Etäohjausta haluttiin
klubiolosuhteisiinkin

A15-järjestelmän äänikuva on ilman subiakin lämmin ja tuhti. 15-tuumainen neodyymielementti bassorefleksirakenteella liikuttaa ilmaa niin että tuntuu, sillä sen toisto ulottuu alakerrassa 40 hertsin tuntumaan. Ylätaajuuksista huolehtii korkealuokkainen 3-tuumainen kompressiodriveri.

Irinan tekniikkatiimin mukaan järjestelmän vaihdon merkittävin tekninen uudistus on ollut mahdollisuus päätteiden monitorointiin. Saari pitää tärkeänä, että vahvistimeen pääsee tietokoneella etänä kiinni, jolloin voidaan tehdä ratkaisuja esimerkiksi tilan mukaan. Näin tiedetään missä järjestelmän rajat kulkevat ja mihin pääte kykenee. LA Network Managerin avulla seuranta on helppoa.

”Audioteknologia on mennyt vuosikymmenessä älyttömästi eteenpäin. Vanhoissa kaiuttimissa oli tullut kerta kaikkiaan jo ikä vastaan, mutta erityisesti päätepuolella meille tärkeintä oli se, että haluttiin monitoroitava, moderni vahvistin, josta nähdään mitä keikan aikana oikeasti tapahtuu”, Hemi Saari perustelee valintaa.

Eron huomaa
myös lavalla

Vaikka kaiutinjärjestelmät suunnataan yleisöön päin, ne valitettavasti soivat aina tavalla tai toisella myös taaksepäin. Tämän ongelman minimoimiseksi L-Acousticsin A-sarjan suunnittelussa on onnistuttu erityisen hyvin. Tukeva mekaaninen kotelorakenne vähentää alemman keskialueen resonointia. Tämä vaikuttaa positiivisella tavalla lavakuuntelun selkeyteen ja sitä myötä kaikkeen tekemiseen. ”Itseasiassa bändi välillä kuittaileekin, että onko PA päällä lainkaan keikan aikana”, Hannu naureskelee.

Vastaavasti driverin säädettävällä suuntaimella voidaan välttää korkeiden äänien suoria seinäheijastuksia. Irinan teknikoita ja muusikoita ilahduttaakin A15 Widen joustovara – horisontaalia avauskulmaa saa mekaanisesti säädettyä 70–110 asteen välillä, tilan mukaan tarvittaessa myös epäsymmetrisesti.

”Olemme olleet tosi tyytyväisiä valintaan! Vasta keikoilla konkretisoitui miten hyödyllinen ominaisuus on, että A15:n keilaa voi tarvittaessa toiselta puolelta kaventaa. Näin pystytään väistämään seinäheijasteita paikoissa, joissa kaiutinta ei mitenkään saa parhaaseen paikkaan. Seinästä suoraan lavalle kimpoilevat korkeat äänet on tosi hankalia, varsinkin laulun kannalta.

Toisaalta yhdellä 30 astetta pystyyn aukeavalla Wide-mallilla saa katettua nousevankin tilan, kun säätää tolppa-adapterista kaiuttimen kulman ja välitolpan korkeuden katsomon kannalta sopivasti”, Hemi Saari kuvailee.

”Lukuisten setillä tehtyjen keikkojen myötä voin sanoa, että A15 toistaa poikkeuksellisen hienosti juuri sen mitä sinne miksaa. Eikä soundi muutu edes järjestelmän äärirajoilla mitenkään ratkaisevasti. Laulu- ja kitarasoundit ja kaikenkaikkiaan keskialueen tarkkuus on ihan huippua. Verrattuna muihin vastaavankokoisiin PA-setteihin Lacun A15 + KS21 -setin äänenpaine ei lopu kesken. Jopa botne riittää vallan mainiosti yksilläkin subeilla”, Nummela kiteyttää.

Merkittävää säästöä
laitevuokrissa

Irinan firman rahakirstun vartijana Saari on laskeskellut, että uuden kaiutinjärjestelmän hankintahinta on muutaman vuoden laitevuokrasäästöillä kuitattu. Siitä eteenpäin sen käyttäminen on silkkaa voittoa myös taloudellisessa mielessä.

Hemi kertoo, että lopullinen hankintaprosessi kotimaisen maahantuojan kanssa sujui jouhevasti. ”Saatiin järjesteltyä testikuuntelut ja neuvoteltua asiat, ja kun päädyttiin hankintaan niin laitteisto tuli käyttöön sinä päivänä kun se oli luvattu.”

L-Acousticsin uuden A15:n toimivuutta livetilanteessa kannattaa mennä kuulostelemaan Irinan keikoille.

(Keikkakuvat Jari Luonela)