Helsingin Musiikkitalo on uusinut seurantaheittimensä uuden sukupolven Robert Juliat Arthur LT -valaisimiin

Helsingin Musiikkitalon vanhat seurantaheittimet olivat tulleet elinkaarensa päähän ja niiden seuraajaksi valittiin Robert Juliat Arthur LT heittimet. Seurantaheittimet toimitti Intersonic Oy, joka on Robert Juliat -maahantuoja Suomessa.

Tarkat speksit

Musiikkitalon tiimillä oli tarkat kriteerit, kun he etsivät uusia seurantaheittimiä. Valaisimien piti olla erittäin hiljaisia, mutta riittävän kirkkaita televisiotuotantoihin yli 30 metrin etäisyydeltä, kaikilla värilämpötiloilla. Valaisimissa tuli olla riittävän kapea zoomalue, ettei valotehoa menetetä liikaa iiristä käytettäessä. Ja toki niiden haluttiin olevan helppokäyttöisiä, DMX-ohjattavia ja mikä tärkeintä ne tuli toimia LED-valonlähteeseen perustuen.

”Yksinkertaisesti sanottuna halusimme parhaat saatavilla olevat seurantaheittimet!”, sanoo Valo Virtanen Musiikkitalon valaistusmestari.

Huolellisen vertailun pohjalta

Virtanen vertaili pitkään eri markkinoilla olevia moderneja seurantaheittimiä ja nähtyään Robert Juliat Arthur LT heittimen, hän pyysi saada sen testiin. ”Teimme testejä yhdessä ääniteknikkojen ja kameratiimien kanssa; toinen valopäällikkömme Tuukka Aimasmäki teki DMX-profiilin valaisinkonsoliimme ja useampia erilaisia valonlaatumittauksia”, Virtanen kertoo.

”Tiesimme myös Robert Juliatin maineen maailman eniten speksattuna seurantaheittimenä ja meillä oli niistä hyviä kokemuksia aiemmista vuokrauskeikoista. Testit sujuivat erittäin hyvin, joiden perusteella päätimme tilata Arthur LT -heittimet. Intersonic on tehnyt erittäin hyvää työtä testauksen ja toimituksen suhteen sekä tukenut meitä hankintaprosessissa koko ajan.”

Ulottuvuutta ilman meteliä

Musiikkitalon yleisö istuu pyöreässä katsomossa, joten esiintymisalueen ympäriltä tarvitaan käytännössä 360° kattavuus myös seurantaheittimien osalta. Sen vuoksi neljä Arthuria on sijoitettu tasaisesti salia ympäröivälle valosillalle, yleisön yläpuolelle. ”Ostimme varmuuden vuoksi myös jalustat, mutta asensimme lopulta Arthurit valosillan kiskoputkiin kiinnitysadapterien avulla, jotta saimme hieman paremman peiton ahtaissa paikoissa”, Virtanen kertoo. ”Adapterit ovat erinomaisia ja toimivat täydellisesti.”

Heittoetäisyydet vaihtelevat 20-50 metrin välillä, mutta kun Arthur LT:n 2000 luxin teho 50 metrin etäisyydellä ylittää HMI 2500W tehon ja zoomausalue on 4°-10°, pitkä etäisyys ei ollut ongelma.

Arthurin äänitaso on paljon hiljaisempi kuin minkään purkauslampulla varustetun kilpailijan ja siinä on valittavana useita tuuletustiloja. ”Meidän mielestämme spotit olivat äänettömiä!” vahvistaa Virtanen. ”Käytämme niitä Silent-tilassa, joka vähentää kirkkautta noin 20 %, mutta ne ovat silti aivan riittävän kirkkaita.”

Käytettävyydestä kiitosta

Uusien Arthur LT:iden ergonomia osoittautui erittäin hyväksi Musiikkitalon seuris-operaattoreiden ja teknikoiden keskuudessa. Palaute olikin runsasta: ”Hallintalaitteet ovat hyvin mietittyjä, ja zoomin/tarkennuksen ja himmentimen kahvat sekä iiris-, frost- ja CTO-suodattimien nupit on sijoitettu hyvin ja niitä on erittäin helppo käyttää operaattorin suosimasta työskentelyasennosta käsin. DMX-toiminto on myös hyvin harkittu, ja himmennystä voidaankin säätää heittimestä tai valo-ohjauspöydästä. Valo-ohjaimesta voidaan säätää myös maksimitaso, jolloin operaattorin ei tarvitse huolehtia heittimen sopivasta kirkkaudesta kuhunkin tilanteeseen. Jokaiseen Arthur LT:hen hankittiin myös Telrad Reflex Sight Finders tähtäin: ”Tämä on erinomainen käyttäjän apuväline ja vaikka se on hyvin yksinkertainen ja edullinen, niin se on seurikselle täydellinen lisälaite.”

”Arthurit ovat erinomaisia!” vahvistaa Virtanen. ”Käyttäjät suorastaan rakastavat niitä ja TV-tuotannot pitävät erityisesti niiden valonlaadusta (Arthur LT:n CRI on korkea >94) ja kirkkaudesta, ja ne ovat NIIN hiljaisia. Tuotteet ovat laadukkaita ja niissä on kestävä rakenne. Ne ovat niin hyvin tehtyjä, että optiikan puhdistusta lukuun ottamatta emme odota huoltotarvetta seuraavina vuosina.”

Heti kovaan ajoon

Uusien Arthur LT seurantaheittimien ensimmäisenä tuotantona oli Aurora-orkesterin ooppera “The Rite of Spring”, valaistussuunnittelijanaan David Bishop ja se oli suora 18 kameran monikameratuotanto. Muista tuotannoista voisi mainita useat televisiolähetykset Helsingin kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin ja Helsingin Barokkiorkesterin kanssa solisteineen. Seuriksia on käytetty tietenkin monissa pop-konserteissa, joissa ovat esiintyneet mm. Pandora, Samuli Edelmann ja Rajaton, sekä RSO:n jouluspesiaali ja lisäksi useat Vantaa Popsin konsertit.

“Robert Juliat on ainoa valmistaja, joka on keskittynyt valmistamaan ammattikäyttäjille vakavasti otettavia seurantaheittimiä”, Virtanen toteaa lopuksi. ”Jo ennen kuin ostimme Arthur LT:t, tiesimme mitä odottaa. Robert Juliat –seurataheittimet ovat alusta alkaen suunniteltu nimenomaan seurantaheittimiksi eivätkä viritetyiksi profiiliheittimiksi. “Suunnittelutiimi on kuunnellut loppukäyttäjiä ja tehnyt työkalut vakavasti otettaville ammattilaisille. Ja se tekee niistä parhaat työkalut ammattilaisille.”